.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
فست‌فود تهاجم غرب به فرهنگ ديزي است

عضو کميسيون بهداشت مجلس هشتم رونق فست‌فودها را به بيماري تشبيه کرد که براي يک سري اقشار جامعه به ارزش تبديل شده و گفت: سفره ايراني حول محور ديزي و نان سنگک، کباب و ريحان، نان و پنير و سبزي و ... مي‌گردد اما امروزه براي عده‌اي خرده بورژوا مصرف ساندويچ و پيتزا نه تنها افتخار بلکه فرهنگ شده و بيانگر آن است که تهاجم فرهنگي با ابزاري به نام فست‌فود عليه ديزي صورت مي‌گيرد.

سيامک مره‌صدق در گفت‌و‌گو با ايلنا، از تهاجم فرهنگي به عنوان ابزاري کارساز ياد کرد و گفت: هنگامي که در دوران مشروطه لباس بومي را از تن ايرانيان بيرون آورده و کت و شلوار تن‌مان کردند همواره هجمه بوده‌ايم تا امروز که از اتاق خواب و پذيرايي عبور کرده وارد آشپزخانه‌هايمان شده‌اند.
نماينده کليميان در مجلس هشتم با تاکيد بر اينکه فست‌فودها کالري‌زايي بالايي دارند اما ارزش غذايي‌شان پايين است، گفت: بر اساس تحقيقاتي در آمريکا، انباشت چربي در غذاي رستوران 35 درصد بيشتر از غذاي خانگي و ميزان روغن نيز 5/1 درصد بيشتر از غذاي خانگي و ميزان روغن نيز 5/1 برابر بيشتر است به ويژه آنکه روغن رستوران‌ها به دليل طبخ چند باره سالم نيست.

فرهنگ ماشين جايگزين پياده‌روي شده‌است
وي با اعلام اينکه محصولات غذايي هر کشور با توجه به شرايط جغرافيايي و آب و هوايي خاص منطقه نوع خاک، آب و حتي روش کشاورزي ويژگي خاص دارد، گفت: در ايران به واسطه کمبود اسيد آمينه در پنير، ترکيبي از گرد و پنير مصرف مي‌شد و بدون آنکه بدانند کاري علمي انجام مي‌دادند بنابراين فرهنگ غذا خوردن در اثر تجربه و خطا تعريف شده بود اما امروزه با رشد بيماري‌هايي همچون سرطان روده بزرگ و پستان در ايران روبرو مي‌شويم که هرگز به اين فکر نکرده‌ايم با تغيير ذائقه و رويکرد به فست‌فودها اين قبيل بيماري‌ها رشد داشته است.
مره‌صدق با يادآوري اينکه فرهنگ ماشين جايگزيني فرهنگ پياده‌روي و دوچرخه‌سواري شده است، گفت: امروزه به واسطه فرهنگي غلط صبحانه خوردن فراموش شده که از نظر علمي توان فکري و کارايي را کاهش مي‌دهد افزون بر آنکه باعث مي‌شود يک باره غذاي زيادي را در ظهر مصرف کنيم و در نتيجه تا ظهر با کمبود و از بعدازظهر با شکمي دو برابر ظرفيت ادامه فعاليت مي‌دهيم که تبعات خاص خود را دارد.
وي از تنقلات همچون بيسکوئيت، پفک و چيپس به عنوان معضل ديگري در برنامه غذايي ياد کرد و گفت: با گذري به گذشته، مشاهده مي‌کنيم که خشکبار و ميوه خشک شده تنقلات ايرانيان بوده که علاوه بر ارزش غذايي بالا زيان‌آور نبوده است اما به يک باره متوجه مي‌شويم که پفک، چيپس و بيسکوئيت جاي ميان وعده‌ها را گرفته است که اينها اگرچه کالري زيادي وارد بدن مي‌کنند اما اشتها‌ را از بين مي‌برد و ارزش غذايي ندارد .

ارايه تنقلات در مدارس ممنوع شود
اين جراح عمومي از چاق شدن بيش از حد بچه‌ها خبر داد و گفت: بچه‌ها در اثر مصرف پفک و چيپس و بيسکوئيت کالري زيادي به دست مي‌آورند که باعث اضافه وزن آنها مي‌شود اما همين بچه‌ها از کمبود ويتامين رنج مي‌برند بنابراين چاق بودن ملاک سلامت تغزيه نيست بلکه چرخه معيوبي را ايجاد مي‌کند که باعث مي‌شود در اثر چاقي بيش از حد، تحرک بچه‌ کم شود و تحرک کم باعث چاقي بيشتر مي‌شود و در نهايت با کودکاني روبرو هستيم که چاق، کم‌تحرک و افسرده هستند.
وي با يادآوري اينکه در مقطعي آموزش و پرورش ارايه تنقلات در بوفه‌هاي مدارس را محدود کرده بود، گفت: متاسفانه اين اقدام کامل نشد زيرا اميدوار بوديم به جاي فروش پفک چيپس، نوشابه‌هاي گازدار و ساندويچ کالباس، در مدارس لقمه‌هاي نان و پنير گردو و سبزي عرضه شود تا چرخه غذايي کاملي داشته باشيم.
مره‌صدق با تاکيد بر اينکه نوشابه‌هاي گازدار بر روي مخاط معده اثرات نامطلوبي مي‌گذارد گفت: کافي است يک نوشابه را روي دستشويي جرم گرفته بريزيد تا مقابل چشمتان آنچه که بر معده اتفاق مي‌افتد در دستشويي ببينيد. در حالي که مي‌شود از نوشابه‌هاي سالم همچون دوغ استفاده کرد.
وي از مشکل‌دار بودن نوشابه‌هاي بدون قند خبر داد و گفت: آزمايش‌ها ثابت کرده نوشابه بدون قند معنا ندارد بنابراين اگر افراد به نوشابه عادت کرده‌اند بايد مراقب باشند که در طول روز بيش از يک ليوان مصرف نکنند.
عضو کميسيون بهداشت مجلس با تاکيد بر اينکه صدمات نوشابه‌هاي گازدار در خانواده‌هاي محروم بسيار بيشتر از خانواده‌هاي مرفه است، گفت: خانواده‌هاي محروم به علت کمبود منابع مالي و درآمد کافي، نمي‌توانند گوشت، مرغ، ماهي و ساير مواد غذايي پراهميت خريداري کنند در نتيجه به کالباس، سوسيس و فست‌فودها روي مي‌آورند و با کمال تاسف براي آنکه تحمل اين غذاها امکان‌پذير باشد با نوشابه مصرف مي‌کنند در نتيجه بيشتر در معرض بيماري قرار مي‌گيرند.

بيسکوئيت و پفک جاي شيرمادر را گرفته‌اند
وي ريشه بحران را از دوران کودکي دانست و گفت: غذا خوردن، خوابيدن، حرف زدن و بسياري از رفتارها در کودکي شکل‌ مي‌گيرد و با کمال تاسف امروزه هجمه تغيير ذائقه متوجه کودکان است. براي همه ما، فراموش‌نشدني‌ترين دست‌پخت، مال مادر انسان است در حالي که نه تنها مادر ما بهترين آشپز دنيا نيست بلکه شايد دست‌پخت بسيار نامناسبي هم داشته باشد اما مهم آن است که از کودکي با دست‌پخت مادرمان بزرگ شده‌ايم و تا 20 سالگي ادامه داشته است.
مره‌صدق با تاکيد بر اينکه بيسکوئيت جاي شير مادر را گرفته است، گفت: متاسفانه در بسياري از خانواده‌ها قبل از آنکه بچه مزه شيريني اولين غذايش را در آغوش مادر و از پستان مادر تجربه کند با بيسکوئيت در چاي حل شده تجربه مي‌کند و از همين جا خشت اول را کج گذاشته‌ايم و تا ثريا ديوار کج مي‌رود.
وي از تبليغات به عنوان عامل مخرب ياد کرد و گفت: امروزه آنقدر که از پفک و چيپس و بيسکوئيت در تلويزيون تبليغ مي‌شود، از لبنيات تبليغ نمي‌شود بنابراين حق بدهيم بچه‌اي که پفک را در يک برنامه کارتوني ديده بر شيري که هرگز نامش را نشنيده ترجيح بدهد.
عضو کميسيون بهداشت مجلس هشتم کيفيت غذاي ايراني را بالا توصيف کرد و گفت: غذاي ايراني ترکيبي از مواد مورد نياز بدن است مصرف سبزيجات و آن دسته از موادي که فيبر بالايي دارند در سفره‌هاي ايراني وجود دارد که با کمال تاسف با افزودن سس به ويژه به سالادها، مقدار زيادي نمک و چربي زايدي به آن اضافه مي‌کنيم تا در مواردي که هنوز رگه‌هايي از ايراني بودن يافت مي‌شود رد پاي غرب اثرات تخريبي خود را بر جاي بگذارد.

فرهنگ ما چايخانه و قهوه‌خانه دارد‏‌نه کافي‌شاپ
وي از برنامه‌هاي تلويزيون به شدت انتقاد کرد و گفت: متاسفانه تلويزيون به صورت مستقيم و غيرمستقيم فرهنگ غرب را تبليغ مي‌کند. اول‌ آنکه به صورت مستقيم پفک، بيسکوئيت، چيپس و ... تبليغ مي‌شود و نوع دوم از طريق فيلم‌ها و برنامه‌هاي تلويزيوني است. در فرهنگ ما قهوه‌خانه، ديزي، کله‌پاچه، قرمه‌سبزي، قيمه، سبزي‌پلو و ... جايگاه خاصي داشت اما امروزه دختر و پسري که با هم قرار مي‌گذارند يا زن و شوهري که مي‌خواهند حرفي با هم بزنند ميعادگاهشان کافي‌شاپ است و به جاي غذاي ايراني، همبرگر و پيتزا سفارش مي‌دهند بنابراين در اولين فرصت زن و بچه از پدر خانواده همين‌ها را مي‌خواهند.
وي با تاکيد بر اينکه حوزه نظارت در کشور ما تعطيل نيست، گفت: معتقدم که نظارت وجود دارد اما حمايت نمي‌شود، سازمان‌هاي ناظر از فست‌فودها بازرسي کنند و تخلفات آنان را به مردم اعلام کنند تا پيش از معضلات ريشه‌اي، معضلات هنگام توليد نيز زيان فست‌فودها را مضاعف نکند.
مره‌صدق مردم ايران را افراطي توصيف کرد و گفت: همه چيز تعريف خودش را دارد کله‌پاچه ماهي يک يا دو بار نه تنها اشکال ندارد بلکه خوب است اما برخي‌ها همين غذاي ايراني را به عنوان صبحانه ثابت هر روز مصرف مي‌کنند که بيماري‌زاست و آثار زيان‌باري دارد که همين مسئله در مورد فست‌فودها نيز صدق مي‌کند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.073 seconds.